جاذبه های طبیعی دورود

جاذبه های طبیعی دورود

تعداد و تنوع جاذبه‌های طبیعی در جای جای کشور پهناورمان ایران باعث شده که با سفر به هر شهری و روستایی، دیدنی‌های بسیاری از مظاهر طبیعت در انتظار شما باشد . یکی از شهرهایی که تراکم جاذبه های طبیعی و دیدنی متنوع و چشم نواز آن گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است دورود است . به همین دلیل است که لقب پایتخت طبیعت ایران را که لقب کاملاً برازنده‌ای است به این شهرستان نسبت میدهند . همچنین این منطقه به دلیل داشتن آبشارهای زیاد و با شکوه به سرزمین آبشارهای خروشان نیز معروف شده است . در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا قصد داریم تا با معرفی جاذبه‌های طبیعی دورود یک مقصد بسیار جذاب و خوش آب و هوا برای سفرهای بعدیتان به شما معرفی کنیم .

 

دورود کجاست؟

همانطور که گفتیم شهر درود در استان لرستان و در بخش شرقی این استان واقع شده . فاصله این شهرستان با خرم آباد حدود ۸۷ کیلومتر است . موقعیت جغرافیایی درود و قرارگیری آن در دامنه کوه زاگرس باعث شده این منطقه ،آب و هوایی معتدل داشته باشد و به دلیل بارش برف و باران در آن همواره با طراوت و دل‌انگیز باشد . بنابراین اگر  به خصوص در فصل بهار و تابستان به شهر دورود سفر کنید؛ مجموعه‌ای بی‌نظیر از انواع جاذبه‌های طبیعی چشم نواز و به یاد ماندنی در انتظار شما خواهد بود .

 

در ادامه به معرفی معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی دورود خواهیم پرداخت .

دریاچه گهر

دریاچه گوهر در منطقه حفاظت شده اشتراک کوه یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی دورود است که در نزدیکی این شهر واقع شده . این دریاچه کوهستانی که به نگین اشترانکوه معروف است دارای دو بخش گهر بزرگ و گهر کوچک است که آب آن از چشمه‌های کوهستانی تامین می‌شود . قسمت‌های غربی و شرقی دریاچه ساحلی ماسه‌ای دارند و برای شنا و آبتنی مناسب است. اما صاحل صخره‌ای دریاچه  اصلاً مناسب شنا نیست . آب دریاچه گهر بسیار زلال و پاک است . به حدی که میتوان ماهی‌های درون آن را در عمق ۴ متری دید . البته برای بازدید از نگین اشترانکوه لازم است یک پیاده‌روی طولانی را پشت سر بگذارید . ما در مطلب دریاچه گوهر لرستان در بلیط اینجا به طور مفصل به معرفی این جاذبه طبیعی دیدنی پرداخته‌ایم .

آبشار بیشه

همانطور که گفتیم شهر درود به سرزمین آبشارهای خروشان معروف است که یکی از آنها آبشار بیشه نام دارد . بیشه در ۳۰ کیلومتری دورود واقع شده و از چندین چشمه در ارتفاعات زاگرس سرچشمه می‌گیرد . ارتفاع این آبشار ۴۸ متر و عرض آن ۲۰ متر است  که بعد از گذشتن از مسیری ۱۰ متری به رودخانه سزار می‌ریزد  .آبشار بیشه یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی دورود در بین گردشگران است که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است .

 

آبشار دره اسپر

آبشار دره اسپر که به آن ازنادر هم می‌گویند در نزدیکی روستای دره اسپر واقع شده و برای رسیدن به آن باید از این روستا حدود یک ساعت پیاده‌روی کنید . این آبشار در دل کوهستانی بزرگ قرار دارد و طبیعت زیبا و چشم نواز اطرافش شکوه و جذابیت آن را چندین برابر کرده . فاصله ی آبشار ازنادر که مادر چشمه های فصلی این منطقه است تا دورود حدود ۷ کیلومتر میباشد .

 

آبشار آبگرم

در فاصله ۲۳ کیلومتری جنوب غربی دورود آبشاری پلکانی وجود دارد که از کوه بشر سرچشمه می‌گیرد . آب این آبشار که به آبگرم یا چم چید معروف است از بارش‌های فصلی تامین می‌شود و دو ماه اول سال در اوج شکوه و زیبایی خود جلوه میکند .  طول آبشار  آبگرم ۵۰۰ متر است که در انتها به رود سزار می‌ریزد .

آبشار وقت ساعت

یکی دیگر از چندین آبشار شهرستان دورود ، وقت ساعت است که ارتفاع آن ۱۵ متر و عمق آن حدود ۵۰ متر می‌باشد . علت نامگذاری این آبشار که در غاری به همین اسم واقع شده این است که جریان آب ۵۰ دقیقه متوقف می‌شود. سپس بعد از دو ساعت دوباره شروع به ریزش می‌کند . یک نکته جالب در مورد این آبشار دیدنی که آن سحرانگیز و جذاب کرده این است که در موقع خاموشی و قطعی آب صداهای عجیب غریبی در غارشنیده می‌شود .

 

کوه قارون

این کوه با ارتفاع ۲۹۵۰ متر در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر درود قرار دارد و برای صعود به آن میتوان از طریق ایستگاه راه آهن قارون یا مسیر آسفالتی روستای پیرعبدالله اقدام کرد . در گذشته این کوه برای مسائل نظامی به کار گرفته می‌شده. اما در حال حاضر با داشتن طبیعتی چشم نواز و سرسبز و همچنین رودها و چشمه‌های فراوان و جنگل‌های بلوط موجود در آن به مقصدی جذاب برای گردشگران و کوهنوردان تبدیل شده است .

 

رود سزار

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی دورود رودخانه خروشان سزار است که در دل کوه پایه‌های زاگرس به چشم می‌خورد. این رود از مناطق کوهستانی درود، الیگودرز ، ازنا و اشترینان می‌گذرد. و مسیرش را در مجاورت راه آهن جنوب به سمت بخش‌های جنوبی ایران ادامه می‌دهد .

دشت لاله های واژگون

حتماً شما هم نام دشت لاله‌های واژگون رزستان را شنیده‌اید . این بهشت دیدنی و تماشایی که محبوبیت و شهرت زیادی بین گردشگران و طبیعت دوستان دارد. از نیمه دوم فروردین تا اوایل اردیبهشت پر از لاله‌های واژگون می‌شود که تصویری دیدنی و بی‌نظیر خلق می‌کنند . این دشت تماشایی در ۱۰ کیلومتری شهرستان دورود و در نزدیکی روستای دره اسپر است و همانطور که گفتیم زمان مناسب برای بازدید از آن فصل بهار می باشد. چراکه در این محدوده ی زمانی گل ها در تازه ترین و باطراوت ترین حالت خود هستند .

کوه پریز

در جنوب شهر دورود کوهی با ارتفاع ۳۰۷۰متر به چشم می‌خورد که پریز نام دارد  .در این کوه جاذبه‌های طبیعی و دیدنی بسیاری وجود دارد که یکی از آنها چاه ساز دهل است  .از داخل این چاه صداهایی شبیه به ساز دهل شنیده می‌شود که علت آن احتمالاً به خاطر وجود آبشارها یا ورود و خروج هوا با فشار متفاوت است  .قله های کر و دختر از دیگر جاهای دیدنی کوه پریز است .

 

تالاب ازگن

در نزدیکی آبشار آبگرم که پیش تر با آن آشنا شدیم تالابی فصلی وجود دارد که آب آن از طریق بارش‌های منطقه تامین می‌شود  .این تالاب که ازگن نام دارد در فصل بهار پر از آب است . بنابراین این فصل به ویژه نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت زمان مناسبی است تا از این جاذبه طبیعی دورود دیدن کنید .

 

تنگه عزیز آباد

یکی دیگر از مناطقی که در شهرستان دورود همچون بهشتی روی زمین خودنمایی می‌کند تنگه عزیز آباد است. که در یک سمت آن آبشارهای مختلف و متعدد در سمت دیگرش چشمه‌ها و درختان و گیاهان زیبا و دیدنی به چشم میخورد . اگر در فصل بهار به این منطقه سفر کردید به هیچ عنوان بازدید از تنگه عزیز آباد را از دست ندهید. چرا که  این فصل اوج شکوه و زیبایی این منطه در هوای دل انگیز و مطبوع است .برای رفتن به این تنگه باید به ابتدا به روستای عزیز آباد در ۱۵ کیلومتری جاده دورود به بروجرد رفته و سپس با حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در مسیری خاکی به این بهشت دیدنی برسید .

غار منو

غار منو مقصدی بسیار جذاب برای علاقمندان به غارنوردی میباشد که در ارتفاع ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری از زمین با دهانه‌ای رو به آسمان به چشم می‌خورد . این غار ۲۵ کیلومتر با دورود فاصله دارد و دارای سه تالار اصلی است . برای بازدید از هر کدام از آین تالار ها لازم است تجهیزات لازم کوه نوردی را به همراه داشته باشید .

 

برای تهیه بلیط سفر به استان لرستان و بازدید از شهرستان  دیدنی دورود به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها